Usługi

Szanowni Państwo!

Nasza Kancelaria posiada wieloletnie doświadczenie we wdrożeniach inhouse w samorządach i w spółkach komunalnych. Nie jest to tematyka łatwa i nie sprowadza się do przygotowania tylko wzoru umowy na powierzenie zadania. Wdrożenie inhouse wymaga analizy Państwa sytuacji prawnej i ekonomicznej: na początku badamy czy istnieją przesłanki i warunki do powierzenia zadania w trybie inhouse. Współpracujemy z Państwa pracownikami i osobami odpowiedzialnymi za późniejsze wykonanie tej usługi, nasi specjaliści współpracują i doradzają np. głównej księgowej w spółce komunalnej, tak aby po wdrożeniu usługa inhouse była prawidłowo ewidencjonowana i rozliczana. Prowadzimy cały proces od początku do końca, jasno i zgodnie z terminarzem, tak aby procedura była dla Państwa w pełni zrozumiała i abyście się Państwo do niej w pełni przekonali!

„Są ludzie, którzy rozsiewają światło, i są ludzie, którzy wszystko zaciemniają.“

Phil Bosmans

1. Inhouse

W ramach procedury inhouse oferujemy Państwu wdrożenie pełnej procedury inhouse w spółce komunalnej. Przygotujemy wszelkie dokumenty potrzebne do przeprowadzenia postępowania z wolnej ręki w trybie pzp. Opracujemy projekty umów wykonawczych dla powierzanych zadań, wzory regulaminu rekompensaty oraz niezbędnych sprawozdań. Nasi współpracownicy ekonomiczni będą w stałym kontakcie z Państwa pracownikami od dysponentów środków publicznych oraz z księgowymi spółki.

Powierzamy obowiązkowe zadania jst zgodnie z:

  1. Art. 67 ust. 1 pkt 12 pzp (Inhouse klasyczny)  – Zamówienie udzielane własnym podmiotom wew. (kontrolowanym bezpośrednio)
  2. Art. 67 ust. 12 pzp (Inhouse odwrócony) – Zamówienie udzielane przez podmiot kontrolowany kontrolującemu go Zamawiającemu
  3. Art. 67 ust. 1 pkt 13 pzp (Inhouse Siostrzany)  -Zamówienie udzielane pomiędzy dwoma podmiotami wewnętrznymi kontrolowanymi przez tego samego Zamawiającego
  4. Art. 67 ust. 1 pkt 14 pzp  (Inhouse Zbiorowy) – Zamówienie udzielane jest przez kilku Zamawiających, sprawujących kontrolę nad podmiotem wewnętrznym
  5. Art. 67 ust. 1 pkt 15 pzp (Inhouse międzyinstytucjonalny) – Zamówienie udzielone jest w ramach horyzontalnej współpracy publiczno-publicznej.
  6. Ustawą o gospodarce komunalnej z dnia 20 grudnia 1996 r. na podstawie m.in. uchwały Rady Miejskiej.

Szczegółowe cele i działania w ramach procedury inhouse znajdą Państwo tutaj.

2. Audyt rekompensaty / Test Altmark

Po wdrożeniu procedury inhouse samorządy oraz spółki komunalne zwracają się o Weryfikację lub wyliczanie należnej spółce rekompensaty. Nasza Kancelaria przy współpracy z doświadczonymi ekonomistami/rewidentem przeprowadza analizę lub audyt rekompensaty wraz z opisem i podaniem metodologii wyliczenia w oparciu o uzyskane dane finansowe oraz model ekonomiczny określony w umowach wykonawczych wraz z wyliczeniem kwoty „rozsądnego zysku”.

W niektórych przypadkach gminy wnioskują również o Wykonanie porównania poniesionych przez Spółkę  komunalną kosztów do kosztów typowego dobrze zarządzanego przedsiębiorstwa dysponującego odpowiednimi środkami. Wówczas nasza Kancelaria przeprowadza tzw. Test Altmark. W przypadku spełnienia testu nie mamy do czynienia z pomocą publiczną.

Szczegółowe cele i działania w ramach audytu/weryfikacji rekompensaty znajdą Państwo tutaj.

3. Obsługa prawna / zlecenia prawne

Oferujemy kompleksową usługę Obsługi prawnej podmiotów i doradztwo prawne (rozliczanej miesięcznie za uzgodnioną kwotę).

Wykonujemy również inne usługi typowe dla kancelarii radców prawnych jak np. opinie prawne na zlecenie, opracowanie dokumentów wewnętrznych dla podmiotów (regulaminów, procedur, zasad, wytycznych), prowadzimy obsługę prawną Rad Nadzorczych oraz Zgromadzeń wspólników.

Przykładowe opinie prawne, z którymi nasza Kancelaria się zajmowała:

  • Dopuszczalność finansowania przez gminę budowy Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych oraz przekazania na ten cel środków pochodzących z nadwyżki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
  • Analiza prawno-finansowa w przedmiocie zadania odbioru i zagospodarowania odpadów z nieruchomości położonych w obrębie Gminy …
  • Kalkulacja przysporzenia do rekompensaty z tytułu wniesienia do spółki komunalnej wkładu niepieniężnego (aportu autobusów);
  • W jaki sposób Gmina może wyposażyć spółkę komunalną ze 100% udziałem jednostki samorządu terytorialnego w majątek (samochód specjalistyczny – śmieciarkę) konieczny do wykonywania zadań publicznych, aby czynność ta była zgodna z przepisami, m.in. Decyzji Komisji Europejskiej z dnia 20 grudnia 2011 r. (Decyzja KE) oraz zasadami pomocy publicznej? W jaki sposób należy uwzględnić przysporzenie w rekompensacie (skutki finansowe)? Jakie są skutki finansowe przysporzenia dla Spółki, a także dla Gminy jako właściciela spółki in-house, w kontekście rozliczenia rekompensaty i wpływu na budżet Gminy.
  • Czy Gmina może być współorganizatorem linii komunikacyjnej w strefie transgranicznej razem z miastem zagranicznym? Czy w świetle ustawy o finansach publicznych możliwa jest zapłata rekompensaty za usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego w strefie transgranicznej dla podmiotu zagranicznego? Czy gmina może, analizując zapisy art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (dalej uptz), realizować i finansować publiczny transport zbiorowy w strefie transgranicznej w zakresie przewozów o charakterze użyteczności publicznej?
  • Opinia w zakresie zgodności zawartej umowy wykonawczej pomiędzy Spółką … oraz Gminą …. z przepisami unijnymi oraz prawa krajowego (pzp);
  • Dopuszczalność zlecenia – w trybie „in house” – przez Województwo … udzielającej poręczeń kredytowych realizacji zadań z zakresu zarządzania środkami finansowymi w celu realizacji działań związanych z rozwojem Województwa oraz udzielenia rekompensaty z tego tytułu.